26 Apr 2011

TANGAN DI ATAS LEBIH BAIK DARIPADA TANGAN YANG DI BAWAH

 
ASSALAMUALAIKUM

ar2 aq ad tgk satu cite la..klu aq bgtaw tjuk cite pun bkan korng taw..
ad la seorng ustaz ni ckap psal tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah..
korang taw tak?? haa..klu tk taw ni yang aq nk cite ni..
maksudnya orang yang memberi lebih baik darpd orng yang menerima..
tpi ingat bkan rasuah taw...


yang dimaksudkn ialah bersedekah..

Hadith :
Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:
”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.” (al-Bukhari)

hehe..ni la hadithnya klu korang tk cye..hehe..ko tk yakin lg? cri la kt internet berlambak..hehe
jdi marilah kte bersama bersedekah sekiranya ingin menjadi yang terbaik..hehe
kte pun pnah dgrkn barang sesiapa yang bersedekah..Allah akan memberikan rezeki yg lebih drpd ape yang kite beri...klu kite prcaye..inshaAllah Allah balas blik ap yg kte bgi..hehe
tpi kne la ikhlas..hehe..tk kire la nk sedekah seposen ke dua posen ke..yg pnting ikhlas..
klu tkde duit sedekah je la ap yg ad..hehe..inshaAllah kte dpt lebih...tnggu je la..hehe
ok la..smpai sni sje ye...hehe
 pape pun

TINGKATKAN KEMAKRUFAN TINGGALKAN KEMUNGKARAN
WASSALAM

6 ulasan:

zieque95 berkata...

rasuah jgn ~ sedekah yaa ! :)

muhamad amer berkata...

heheh :).. yup

ain nadzirah berkata...

memberi itu lebih baik drpd menerima kn..

kdg2 kite tnya apa yg orang bagi kat kite, tpi xpenah nak pk ape yg kite bagi kat orang.. ^^

muhamad amer berkata...

ain- yup..hehe..tpi klu org nk bg pape jgk tolak plak..tu tolak rezeki kn...heheh

fadh leyanie berkata...

kalau nak mmberi pun pun kne lah seikhlas hati..bukan tujuan mnunjuk2...

muhamad amer berkata...

leyanie-yup..btol3...heheh